Achtergrond

Ontwerp zonder titel

Bewoners Benedenstad Nijmegen boos om parkeerbeleid: "Geen overleg, alleen overrompeling"

NIJMEGEN – Bewoners van de Benedenstad in Nijmegen zijn woedend over het nieuwe parkeerbeleid dat hen verplicht om hun auto's in de Eiermarkt-parkeergarage te parkeren. Wat begon als een technische beleidswijziging heeft zich ontwikkeld tot een heet hangijzer binnen de lokale politiek, met kritiek van bewoners en oppositiepartijen op zowel de inhoud van het beleid als het gebrek aan communicatie. Volgens Marjolein Mijling, fractievoorzitter van het CDA Nijmegen, voelt het beleid als een klap in het gezicht van de betrokken bewoners. "Mensen voelen zich overvallen en genegeerd", zegt ze. "Ze zijn nauwelijks geïnformeerd en nu krijgen ze de rekening gepresenteerd."

Het nieuwe parkeerbeleid betekent dat bewoners hun auto's niet langer voor hun huis mogen parkeren. In plaats daarvan moeten ze gebruik maken van de Eiermarkt-parkeergarage, die niet alleen duurder is – bewoners klagen over prijsstijgingen van wel 400 procent – maar ook als onveilig wordt ervaren. "Vooral oudere bewoners voelen zich niet prettig in die garage", legt Mijling uit. "De parkeergarage is oud, de lift is smerig en smal en er wordt vaak melding gemaakt van vandalisme en overlast. Deze mensen willen zich veilig voelen als ze hun auto parkeren, maar dat is nu onmogelijk gemaakt."

Van vertrouwde parkeerplaats naar dure parkeergarage

Veel bewoners gaven aan zich vooral gekwetst te voelen door de manier waarop de gemeente dit heeft aangepakt. "Voorheen kregen we ieder jaar een duidelijke brief met de regels rond parkeren tijdens evenementen, zoals de Vierdaagse", zegt een bewoner van de Benedenstad. "Maar bij deze ingrijpende wijziging kregen we helemaal niets." Voor sommigen zijn de praktische bezwaren al reden genoeg voor onvrede: "Ik ben slecht ter been. Hoe kan ik nu zware boodschappen vanuit die garage naar mijn huis tillen?"

marjolijn mijling cda ien de podcast

Gebrek aan communicatie

Het gebrek aan transparantie lijkt voor veel bewoners het meest pijnlijke onderdeel van de situatie. Tijdens eerdere stadsbijeenkomsten over andere onderwerpen, zoals de herontwikkeling van het Kelfkensbos, werd door gemeentelijke vertegenwoordigers expliciet gezegd dat er geen veranderingen aan het parkeerbeleid zouden komen. "Het stond in een klein zinnetje weggestopt in een document van meer dan 200 pagina's", zegt Mijling. "Dat is juridisch misschien voldoende, maar moreel is dat onacceptabel. Mensen hadden recht op volledige en duidelijke informatie.”

De kritiek beperkt zich niet tot de bewoners. Mijling bekritiseert ook de opstelling van de wethouders tijdens een recente bewonersbijeenkomst. "Die bijeenkomst was allesbehalve constructief", zegt ze. "De wethouders Daemen en Brom hielden zich star aan het standpunt dat het beleid niet meer teruggedraaid kan worden, terwijl dat simpelweg niet klopt. Elk besluit kan herzien worden als de gemeenteraad daar een meerderheid voor vindt."

Politieke verdeeldheid

De politieke dynamiek rondom het parkeerbeleid laat de breuklijnen zien binnen de gemeenteraad. Het CDA, samen met andere oppositiepartijen, probeert een meerderheid te vinden om het beleid te herzien. De hoop is gevestigd op de Stadspartij Nijmegen, een coalitiepartner die zich tijdens de verkiezingen profileerde als voorstander van bereikbaarheid en goede parkeervoorzieningen. "De Stadspartij heeft hier een kans om te laten zien dat ze echt om de stem van hun kiezers geven", stelt Mijling. "Als ze dit laten liggen, is dat een breuk met hun beloftes."

Toch erkent Mijling dat het lastig is om een meerderheid te vinden, gezien de strikte afspraken die binnen de coalitiepartijen gelden. "Coalitiepartijen hebben vooraf vastgelegd wat ze wel en niet steunen", zegt ze. "Het is moeilijk om daar doorheen te breken, maar we blijven het proberen."

Sociale gevolgen van bezuinigingen

Het parkeerbeleid is slechts één van de controversiële kwesties binnen de Nijmeegse politiek. De nieuwe stadsbegroting bevat forse bezuinigingen, vooral in het sociale domein. Een van de meest omstreden maatregelen is de versobering van de daklozenopvang. Mijling uitte hier felle kritiek op tijdens het begrotingsdebat. "Het is onverteerbaar dat we in een stad waar we miljoenen steken in architectonische hoogstandjes, mensen aan de onderkant van de samenleving laten slapen op straat."

Een andere pijnlijke bezuiniging is het schrappen van het mantelzorgcompliment, een financiële waardering voor mantelzorgers. "Mantelzorgers zijn de ruggengraat van onze zorgsector", zegt Mijling. "Zonder hen kan onze maatschappij niet functioneren. Het schrappen van het mantelzorgcompliment voelt als een kaakslag voor mensen die zich met hart en ziel inzetten voor anderen."

_K1_3689-12

foto: David van Haren

Visieloos beleid

Mijling wijst op een breder probleem binnen de Nijmeegse politiek: een gebrek aan samenhang en visie. "Het lijkt alsof elk beleidsdomein op zichzelf staat", zegt ze. "Mobiliteitsplannen houden geen rekening met de gevolgen voor ouderen of mensen met een beperking. Woningbouwprojecten worden doorgedrukt zonder te kijken naar de impact op bestaande wijken."

Ze noemt een voorbeeld uit een andere wijk, Neerbosch-Oost. Daar gaf een oudere bewoner aan dat ze bereid was haar eengezinswoning te verruilen voor een kleinere woning, maar dat dit onmogelijk was door het nieuwe parkeerbeleid. "Ze kreeg te horen dat ze geen eigen parkeerplaats zou krijgen en haar boodschappen maar moest laten bezorgen", vertelt Mijling. "Dit soort antwoorden laten zien hoe weinig er wordt nagedacht over de praktische gevolgen van beleid."

Ambtenaren onder druk

Het CDA maakt zich ook zorgen over de werkdruk binnen het gemeentelijke apparaat. "De ambtenarenorganisatie piept en kraakt al jaren", zegt Mijling. "We hebben steeds gehoord dat er te weinig capaciteit is om de informatievoorziening en uitvoering op orde te krijgen. Nu wordt er eindelijk budget vrijgemaakt, maar zelfs dat wordt door sommige partijen bekritiseerd. Hoe verwachten we dat onze stad goed bestuurd wordt zonder voldoende middelen en mensen?"

Ze hekelt vooral de populistische toon van sommige politici die het extra geld voor ambtenaren als "onnodige kosten" bestempelen. "Als je geen goed functionerend ambtenarenapparaat hebt, kun je niets uitvoeren", zegt ze. "Het is te makkelijk om dat te negeren in naam van goedkoop scoren."

De tekst gaat verder onder de video

Nijmegen: sociale stad of niet?

Volgens Mijling staat Nijmegen op een kruispunt. "We noemen onszelf een sociale stad, maar het beleid vertelt een ander verhaal", stelt ze. "Of het nu gaat om de parkeerproblematiek, de daklozenopvang of mantelzorgers, we laten zien dat we de menselijke maat uit het oog verliezen. Dit beleid vraagt niet om kleine reparaties; het vraagt om een fundamentele herziening van onze prioriteiten."

Mijling heeft dwingend advies voor de gemeenteraad en het college: "Luister naar de mensen die jullie beleid raakt. Neem hen serieus. Alleen dan kunnen we samen werken aan een stad waar iedereen zich thuis voelt."


Marjolijn Mijling was te gast in aflevering 181 van Ien, de podcast. Deze aflevering is hier terug te luisteren.

Lees ook

Reacties uit de Benedenstad: "Beleid raakt kern van leefbaarheid"


Geniet je van Ien, de podcast?

Overweeg dan om ons te steunen met een kleine donatie. Dat kan eenmalig of maandelijks. Zo kunnen we blijven groeien zonder vervelende advertenties!

26-11-2024 | Raymond Janssen