Erkend
Zo zeg. Het imago van Nijmegen als erkende fietsstad heeft een flinke deuk opgelopen. In 2016 werd Nijmegen uitgeroepen tot de meest fietsvriendelijke gemeente van Nederland. Bij een recent onderzoek van de Fietsersbond staat Noord Beveland nu op 1 en Nijmegen niet eens meer in de top 100. De Partij voor de Dieren en GroenLinks zijn dan ook verbijsterd en hebben politieke vragen aan het College gesteld hoe dit nu toch mogelijk is. Waarom meteen zo’n krampachtige en verongelijkte reactie?
Liever luisteren dan lezen? Klik hieronder op play!
Ik zou me als GroenLinks vooralsnog voor geen meter druk maken. Zo lang de site van de Gelderlander bijna overbelast raakt van de negatieve reacties op gemeentelijke verkeersplannen van eigen wethouder Cilia Daemen waarbij vooral de fietser profiteert ten koste van de auto is er niks aan de hand. Dat betekent toch dat haar beleid zoden aan de fietsdijk zet. Zelfs Carin Herijgers van de Nijmeegse Fietsersbond is verre van treurig. Ze verklaarde de fietstoekomst van Nijmegen zonnig in te zien. Quirijn Lokker moet eens met haar koffie gaan drinken. Dat scheelt onnozele vragen aan het College. Ambtenaren hebben wel wat beters te doen dan continu antwoorden formuleren op onnozele vragen. Want als Quirijn het betreffende onderzoek goed had gelezen dat had hij zelf kunnen constateren dat sommige onderwerpen wel erg onnozel worden behandeld. Dan komt Noord Beveland vanzelf als nummer 1 uit de bus.
Er zijn wel meer onnozele onderzoeken op verkeersgebied waarbij ik denk: wat nu weer? Gisteren stond het bericht in de krant dat Nijmegen op de tweede plek blijft staan op de flitspalenranglijst van de twintig grootste Nederlandse gemeenten. Er zijn in Nijmegen bijna dubbel zo veel flitspalen als gemiddeld in de grote steden. Maar andere steden hebben de achtervolging ingezet. Zo’n bericht komt redelijk juichend over. Nijmegen op de 2e plaats van de flitspalenranglijst. Hoera! Zoals bekend ben ik van de omkeertheorie. Niks geen hoera. Ik interpreteer de ranglijst heel anders. Volgens mij nodigen wegen in andere gemeenten minder uit tot hard rijden waardoor er minder flitspalen nodig zijn. Maar ik geef toe dat dit nog geen erkende theorie is.
Gelukkig wordt Nijmegen op verkeersgebied door een kermisexploitant als voorbeeld genoemd voor andere steden. Jawel. Vanaf volgend jaar mogen ondernemers met oude bestelbussen en vrachtwagens op benzine niet meer het centrum in. Alleen bedrijfswagens op elektriciteit of waterstof zijn welkom. De maatregel gaat gefaseerd in. Dankzij een motie van de Stadspartij hoeven kermisexploitanten tot 2030 niet aan deze regels te voldoen. Volgens de geciteerde kermisexploitant laat Nijmegen hiermee zien dit erfgoed belangrijk te vinden. Kijk; dat is nog eens een positieve reactie.
In 2020 stelde de gemeente een erfgoedaanjager aan. Ik had toen geen flauw idee wat die functie inhield. Nog steeds niet trouwens, want ik heb nooit iets van de goede man of vrouw gehoord. De Stadspartij heeft die rol opgepakt om kermis als cultureel erfgoed zo goed mogelijk te faciliteren. Ik raad de organisatie van de Knotsenburgse Optocht aan om ogenblikkelijk contact op te nemen met de Stadspartij. Dan wordt het krankjorum idee van een optocht zonder wagens misschien teruggedraaid. Carnavalswagens behoren overal in de wereld tot cultureel erfgoed. Alleen wordt dit in Nijmegen niet zo erkend.
foto: David van Haren
Over Vincent
PS: Geniet je van Ien, de podcast? Overweeg dan om ons te steunen met een kleine donatie. Dat kan eenmalig of maandelijks. Zo kunnen we blijven groeien zonder vervelende advertenties!