Geitenwollensokkendrammers
Cabaretier Wim Kan zei decennia geleden dat een van de grootste problemen van de Nederlander is: “Waar laat ik mijn auto?” Dat probleem geldt nog steeds gezien de commotie die is ontstaan naar aanleiding van het bouwplan in Hof van Holland van 243 appartementen zonder parkeerplaatsen. Want dicht bij station Lent, dicht bij het nieuwe winkelcentrum van Hof van Holland en op fietsafstand van de binnenstad. Voor Nijmegen geen noviteit. Voor de nieuwe appartementen op de locatie Metterswane, bovenop het voormalige V&D–pand en de nieuwbouw bij het centraal station zijn ook geen parkeerplaatsen voorzien. De site van de Gelderlander ontplofte zowat vanwege alle reacties. Voornamelijk negatief. Want deze site is voor velen hét medium om te keer te gaan tegen GroenLinks. In hun bewoordingen een clubje van geitenwollensokkendrammers met linkse hobbydingen.
Deze digitale nuilers zullen ongetwijfeld niet weten dat noch GroenLinks noch enig andere politieke partij het initiatief heeft genomen om geen parkeerplaatsen aan te leggen bij deze appartementen. Dat initiatief ligt bij de woningcorporaties Talis en Portaal. In oktober vorig jaar presenteerden zij hun plan zonder parkeerplaatsen bij de gemeente. Ze onderbouwden met cijfers dat veel alleenstaande woningzoekende starters graag een betaalbaar appartement willen in een autoluwe wijk dicht bij openbaar vervoer en voorzieningen. Daarom dit plan voor 243 voornamelijk alleenstaande starters met een minimumloon. Daar is grote behoefte aan in Nijmegen. De nieuwe huurders weten waar ze voor kiezen. Een betaalbaar appartement zonder parkeerplek en geen recht op een parkeervergunning. Nu niet en in de toekomst niet. Maar wat graag tekenen ze het huurcontract voor het appartement waarvoor ze zelf gekozen hebben. Dus niks geen linkse hobbydingen van geitenwollensokkendrammers die hun wil opleggen aan autobezitters.
Lees verder onder de afbeelding
Precies twintig jaar geleden schreef ik een column over de parkeernorm van twee parkeerplaatsen voor de duurdere koopwoningen in de Waalsprong. Aan te leggen op eigen terrein. Daarom hadden deze woningen een garage en een grote oprit. Bewoners verbouwden hun garage echter tot een extra kamer en maakten van de oprit een zandbak voor de kinderen. De auto’s werden op straat gezet. Omdat veel mensen dit deden ontstond er een parkeertekort, want voor zo veel te parkeren auto’s was de openbare ruimte niet ingericht. Dus werd er geklaagd bij de gemeente dat er te weinig parkeerplaatsen waren. Ik vond dat de gemeente dit niet verweten kon worden. Het leidde tot een opmerkelijk betoog van Marlies van Hulsentop; toenmalig prominent raadslid van de PvdA. Doodleuk verklaarde ze dat ze mensen haar idealen niet wilde opdringen als blijkt dat het niet werkt. Dus wilde ze meer parkeerplaatsen op straat in de Waalsprong. Ik vond dat bewoners hun eigen verantwoordelijkheid hadden. Namen ze die niet dan hoefde de gemeente dat probleem niet op te lossen. Dat vind ik nog steeds.
Appartementen zonder parkeerplaatsen? Twintig jaar geleden was dit vanzelfsprekend voor de binnenstad van Amsterdam. Voor Nijmegen ondenkbaar. Het inzicht hoe om te gaan met de beschikbare ruimte is veranderd. Ook bij bewoners. Voor 243 starters in Hof van Holland geldt het door Wim Kan geschetste probleem niet. Niet gedwongen door geitenwollensokkendrammers.
Over Vincent
foto: Pexels
Luister ook
Autoverbod nieuwe woonwijken Nijmegen creëert praktische problemen
Lees ook
Brandgrens centrum Nijmegen vol in het licht