GRRR
NIJMEGEN LIGT NIET op een eiland. De stad maakt onderdeel uit van een regio. Dat betekent dwarsverbanden op allerlei gebied, want samen kunnen we het beter. Dat is de achterliggende gedachte van gemeenschappelijke regelingen die de gemeenten in het Rijk van Nijmegen met elkaar hebben afgesloten. Denk daar niet te licht over. Er is een Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Rijk van Nijmegen. Er zijn aparte gemeenschappelijke regelingen voor de Omgevingsdienst, de Veiligheidsregio, RBT KAN, de Groene Metropoolregio en de Bedrijfsvoering organisatie Doelgroepenvervoer Arnhem Nijmegen. Allemaal met eigen ingewikkelde afkortingen en regelementen. Hoe ik dat weet? Afgelopen week heeft het college van burgemeester en wethouders allerlei wijzigingen in deze regelingen vastgesteld. Waarom? Om de democratische legitimatie en controlerende rol van de gemeenteraden te verstevigen. Deze formulering doet vermoeden dat het tot nu toe een zooitje was met die democratische legitimatie. Maar niet getreurd; er komt versteviging. We kunnen rustig gaan slapen.
Het is toch allemaal niet meer bij te houden voor gemeenteraadsleden. Moeten ze commentaar gaan geven op dit soort gortdroge stukken. Ze hadden zich toch iets anders voorgesteld toen ze zich verkiesbaar stelden om de Nijmeegse wereld te verbeteren. Bijvoorbeeld met het al dan niet invoeren van betaald parkeren in wijken. Zo’n probleem is letterlijk en figuurlijk dichtbij en je hoeft niet veel gestudeerd te hebben om hier iets van te vinden. Dat vinden ze dan ook. Met alle commotie in de stad van dien. Want er zijn in Nijmegen beduidend meer verkeers-en parkeerdeskundigen buiten de raad dan er in. Maar ja; alleen de 39 gekozen raadsleden gaan er over en niemand anders. En wat te denken van houtkachels? Nog zo’n onderwerp dat geheid meer kabaal oplevert dan mogelijke moties over de bedrijfsvoering organisatie Doelgroepenvervoer Arnhem Nijmegen. Ook dat is gebleken. Houtkachels verbieden is juridisch niet mogelijk. Dus heeft een meerderheid van de raad besloten tot het voeren van een ontmoedigingsbeleid. Wie zijn houtkachel wegdoet, krijgt subsidie. Alleen maken nog niet veel mensen gebruik van deze regeling. Zo’n bericht leidt ogenblikkelijk tot positieve en negatieve reacties van heel veel houtkachelrookdeskundigen.
Nijmegen ligt niet op een eiland. Een houtkachelrookvrije stad is dan wel het streven, in Groesbeek denken ze daar heel anders over. Een wijnboer heeft afgelopen week op een avond bijna duizend vuurpotten in zijn wijngaard gezet om de druiven voor bevriezing te behoeden. “Open vuur is goed voor de moraal”, aldus de wijnboer. Ik weet niet hoe de wind stond, maar de moraal in Nijmegen zou wel eens wat minder goed kunnen zijn geweest. Het zou zo maar kunnen dat de wijnboer na nog een paar nachtvorstjes aan de gemeente Berg en Dal vraagt of hij subsidie voor zijn vuurpotten kan krijgen ter stimulering van de lokale economie. Ik sta nergens van te kijken. Van zo’n vraag niet en van een mogelijk positief besluit van de gemeenteraad van Berg en Dal ook niet. Lokaal gevoel genoeg daar.
Nijmegen ligt niet op een eiland; Groesbeek ook niet. Hoogste tijd voor een GRRR; een Gemeenschappelijke Regeling Regionale Rookbestrijding. De reacties zullen voorspelbaar zijn. We mogen ook niks meer van Nijmegen. Grrrrrrr...
foto: PxHere
Over Vincent
Vincent Cantrijn (1951, Breda) studeerde hij sociale geografie/planologie in Nijmegen. Na zijn studie werkte acht jaar als projectleider stadsvernieuwing in Eindhoven. In 1989 verhuisde hij naar Nijmegen. Door zijn werk in de stadsvernieuwing bij de gemeente en bij Portaal Woonstichting kent hij Nijmegen van binnen en van buiten. Vanaf 2013 combineerde hij vroegpensioen met een zzp-bestaan als debatleider. Liefde voor Nijmegen en verwondering over politieke zaken lopen als een rode draad door zijn columns. En dat voor iemand die al 22 jaar met veel plezier in Wijchen woont.
Lees ook
April Ranshuijsen (GroenLinks Nijmegen) vanwege ziekte tijdelijk uit gemeenteraad
Lusanne Bouwmans (D66) tijdelijk uit gemeenteraad Nijmegen