Terugbladeren: De Stadshopper
Net als elke week bladert Rob Jaspers ook nu weer door oude kranten, op zoek naar nieuws dat actueel blijft. Rob, jij gaat het hebben over de pendelbus.
"Nou, de pendelbus, hij heet de Stadshopper. De Stadshopper gaat in oktober rijden, van station langs de Waalkade naar het centrum. Maar vervolgens werd ik een beetje stil toen ik ontdekte dat er maar vier mensen in kunnen! Hij maakt een rondje van dertig minuten, ik denk dan, wat is dat nou voor service?"
Maar is dat nou zo nieuw?
“Nee, we begonnen daar al in 1995 over na te denken, toen riepen De Groenen al dat de grote stadsbus weg moest. We moesten pendelbusjes naar het centrum laten rijden zodat we een veel betere én snellere verbinding zouden krijgen, mensen moesten links en rechts ook kunnen uitstappen. Er is zelfs een keertje gesproken over een speciale citybus, die milieuvriendelijk moest worden. In 1996 hadden we het al over duurzame busjes en in 2015, 2016 was het met name Ben van Hees, die toen wethouder was, die weer pleitte voor het inzetten van minibusjes. Ben van Hees zag toen een geweldige kans voor een zelfrijdende bus, zonder chauffeur! Dat zou een ton kosten, de TU Delft was daarbij betrokken, maar uiteindelijk is dat na heel veel overleg er toch niet van gekomen.”
En was er nog meer?
“Ja, in 2016 kwam ook het idee van een tramstel. Dat was een idee van mensen die te maken hadden met het toerisme in de regio en die pikten eigenlijk een oud idee op van Gerard van Groningen, ooit organisator van wat toen nog de Zomerfeesten heette. Die had toen al het idee om een historische tram in te zetten. Ze hadden zelfs al eentje aangekocht, kun je je voorstellen: in 1987! Die zou dan door de stad gaan rijden, want we hebben ooit een tramlijn door de stad gehad, niet alleen een trolleybus, maar ook een tramlijn. Ik was laatst op een bijeenkomst over de toekomst van de binnenstad en daar werd mensen gevraagd naar hun ideeën over hoe het openbaar vervoer moet omgaan met de bereikbaarheid van de binnenstad. Daar kwamen allerlei ideeën voorbij, van een tram, een metro, zelfs de kabelbaan kwam weer voorbij, van Lent naar Nijmegen toe, en ook het idee van een tram vanaf de Waalkade naar de bovenstad en het station.”
Het zijn wel allemaal variaties op ‘de bus’?
“Nou nee, in 1996 was er een idee, dat heette tapis roulant, dat was het rollend tapijt, dat zou vanaf de Lindenberg, Casino, Waalkade en de Grotestraat mensen leiden naar de stad. Dat moest zo’n lopende band zijn, zoals op een luchthaven. Ben van Hees riep in 2008: we moeten een people mover krijgen! Maar als je al die wilde ideeën van het verleden hebt, en je hebt nu een Stadshopper, waar vier mensen in kunnen stappen, dan is het eigenlijk toch wel triest, dan zou ik bijna zeggen, leuk zo'n proef van zes maanden maar kunnen we het wel serieus nemen? Kijk, als je nou zegt: we gaan tien Stadshoppers inzetten, dan zou ik zeggen van, daar gebeurt iets… We hebben ook in Nijmegen heel lang gesproken over watertaxi’s. Dat kwam ook weer voorbij op die avond van de binnenstad rondom de vraag: hoe zou je mensen makkelijker van de overkant naar de oude stad kunnen brengen? Ik vond dat mooi: wij zien het centrum van Nijmegen niet meer als het oude centrum. Als wij tegenwoordig praten over Nijmegen 2035, het centrum van Nijmegen, dat is de oude binnenstad, dat is de overkant met de Nevegeul en het gebied dat er omheen ligt. Dan is een watertaxi, zoals ze die in Rotterdam hebben, natuurlijk een fantastisch mooi idee. Dat beter dan zo’n stadshopper voor vier personen, da’s niet bruikbaar.”
foto: David van Haren
Lees ook
GRATIS: Het e-book over groei en krimp van Dukenburg