Terugbladeren: gratis e-bikes in Nijmegen Ressen
NIJMEGEN – In een poging de mobiliteit in en rond Nijmegen te verbeteren, heeft wethouder Cilia Daemen een opmerkelijk initiatief gepresenteerd met de inzet van twintig e-bikes. Het plan is om deze gratis beschikbaar te stellen op de parkeerplaats bij de Ovatonde in Ressen, in de hoop dat het gebruik van e-bikes de druk op de parkeergelegenheid vermindert en mensen stimuleert om de auto te laten staan.
In de wekelijkse rubriek Terugbladeren bespreekt Rob Jaspers het plan en blikt ook terug op eerdere initiatieven om de mobiliteit in en rond de stad een positieve impuls te geven.
Lees verder onder de video
Deelfietsen Nijmegen
Het idee van elektrische fietsen bij de Overtonde is niet nieuw. Jaspers herinnert zich dat het concept al in 2010 opdook. In die tijd leidde het idee tot de plaatsing van deelfietsen, zij het niet elektrisch. Helaas werd er destijds niet massaal gebruik van gemaakt, ondanks acties zoals het uitdelen van 20.000 flyers. De Ovatonde heeft al een Waalsprinter-bus die mensen naar het centrum vervoert, maar het lijkt erop dat de parkeerproblematiek nog niet volledig is opgelost.
Zonde van het geld
Jaspers pleit voor grootschaligheid. "Deze proef vind ik gewoon zonde van het geld. Dat is geen proef”, merkt hij op, terwijl hij twijfels uit over de impact van slechts twintig e-bikes. Hij suggereert een uitgebreidere test met honderden e-bikes, waarbij gebruikers wekelijks hun ervaringen delen om de effectiviteit ervan te bewijzen.
Alternatief vervoer
Jaspers gaat ook in op andere mogelijke oplossingen, zoals transferia bij verschillende locaties in Nijmegen. Hij benadrukt het belang van de juiste aanpak en het communiceren van de voordelen van alternatief vervoer. Jaspers werpt ook een kritische blik op vergelijkbare proeven, zoals de Stadshopper, die volgens hem niet het gewenste succes heeft behaald. Hij pleit voor toegankelijkheid en grootschaligheid als essentiële elementen voor een succesvol alternatief vervoerssysteem.
Jaspers vraagt zich af waarom wethouder Dame ervoor heeft gekozen om slechts 20 e-bikes in te zetten. Jaspers speculeert over goedkope oplossingen en dringt aan op een meer doordachte aanpak met grotere aantallen e-bikes om daadwerkelijk het verschil te maken in de mobiliteit van Nijmegen.