Terugbladeren: Waalkade bij Nijmegen
NIJMEGEN – De Waalkade in Nijmegen is al jaren een levendige plek vol geschiedenis, controverses en plannen voor de toekomst. Oud-journalist Rob Jaspers blikt terug op de ontwikkelingen rond de kade en de Lindenberghaven en werpt een licht op personen en gebeurtenissen die deze locatie hebben vormgegeven.
In 1995 legde het historische schip de Zeester aan bij de Waalkade. Dit schip, voorzien van een horecagelegenheid, markeerde een belangrijk moment voor de Lindenberghaven. "De Zeester is een opgeknapt historisch schip dat regelmatig vaart en horeca biedt. Het was destijds al krap aan de kade, maar de Zeester mocht er liggen", vertelt Jaspers.
Lees verder onder de video
Leon Berkers: een eigenzinnige ondernemer
Leon Berkers, bekend van Festival De Kaaij en eigenaar van het historische schip Opa Sientje, heeft een grote rol gespeeld in de ontwikkeling van de Waalkade. "Sommigen noemen hem een piraat, een eigenzinnige ondernemer die op zijn eigen portemonnee let. Maar als je kijkt naar hoe hij de kade en de Waal in beeld heeft gebracht, dan verdient hij respect," aldus Jaspers.
Berkers pleitte in de gemeenteraad voor de verbetering van de havens en kades en de aanleg van monumentale schepen in de Lindenberghaven. Hij streefde naar betere verbindingen met de Stadswaard en de musea in de stad. "Hij had zelfs het idee om een speelschip op de Waalkade te leggen, waar kinderen konden spelen", herinnert Jaspers zich.
Controverses en discussies
Ondanks zijn bijdragen lag Berkers ook onder vuur vanwege horecavoorschriften en arbeidsomstandigheden. "Hij voldeed niet altijd aan de horecavoorschriften en gaf mensen geen salaris maar een onkostenvergoeding," zegt Jaspers. Desondanks werd er in 2016 uitgebreid overleg gevoerd en werden definitieve ligplaatsen geregeld met toenmalig wethouder Kunst.
Invloed van cruiseschepen
De aanwezigheid van cruiseschepen op de Waalkade is een punt van discussie. De Partij voor de Dieren uitte recentelijk haar zorgen over de uitstoot van deze schepen. Fractievoorzitter Frank de Gram merkte op dat veel cruiseschepen hun motoren laten draaien vanwege onvoldoende walstroomvoorzieningen. "De walstroom is onvoldoende. Dan zou ik zeggen, pleit voor meer walstroom aan die kade."
de Waal bij Nijmegen – foto: David van Haren
Hoewel de uitstoot een probleem is, brengen cruiseschepen ook voordelen. Veel passagiers maken wandelingen door de stad en bezoeken de Stevenskerk. "Op een gemiddelde dag lopen er duizend mensen de Stevenskerk binnen dankzij de cruiseschepen," vertelt Jaspers. Deze bezoekers brengen inkomsten en leven naar de binnenstad.
Toekomstige Veranderingen
De discussie over de toekomst van de Waalkade gaat door. "Als er veranderingen worden doorgevoerd, is het essentieel om in gesprek te blijven met de betrokkenen," benadrukt Jaspers. Innovaties zoals elektrische schepen en verbeterde walstroomvoorzieningen zijn stappen in de juiste richting, maar er is meer nodig om de balans tussen economische voordelen en milieu-impact te waarborgen.
De Waalkade van Nijmegen blijft een dynamische plek, gevormd door zijn rijke historie en voortdurende veranderingen. Het gesprek over hoe deze iconische locatie het best kan worden benut, zal zonder twijfel doorgaan.
Lees ook
INTERVIEW | Charlotte Brand (PvdA Nijmegen): "Informatie is de zuurstof van de democratie"
PODCAST | In de raadszaal van Nijmegen – Tegenmacht in de praktijk