Woonaantrekkelijkheidsindex
Amsterdam is en blijft in Nederland de aantrekkelijkste stad om te wonen. Dat is de uitkomst van een onderzoek voor de Atlas van Nederlandse Gemeenten. Nijmegen staat op plaats 30. Net onder Arnhem; een kleinigheidje hou je altijd. Maar wel boven Oss en Lelystad. Deze schande is Nijmegen in ieder geval bespaard gebleven. De ranglijst is bepaald op basis van de Woonaantrekkelijkheidsindex. Moet Nijmegen zich nu zorgen maken om die dertigste plaats? Dacht het van niet. Woonaantrekkelijkheidsindex is weliswaar een mond vol en het klinkt sympathiek, maar de diepere betekenis is ondoorgrondelijk.
Lees verder onder de afbeelding
Want het valt toch niet te snappen dat Velsen hoger scoort dan Nijmegen als aantrekkelijke stad om te wonen. Velsen. Kom op zeg. Wie Velsen zegt, zegt Tata Steel. Bewoners van Velsen zouden die fabriek graag inruilen voor de Asfaltcentrale aan de Energieweg. Dat zou een stuk schelen qua woonaantrekkelijkheid. Maar zo simpel werkt die index niet. Laat onderzoekers onderzoeken en er komen de meest rare dingen naar voren. Wat te denken van de volgende stelling in het onderzoeksrapport: Mensen zijn bereid gemiddeld twee procent meer te betalen voor een woning in een wijk waar tien extra bedreigde diersoorten per vierkante kilometer voorkomen. Zo’n onderwerp komt toch ogenblikkelijk in aanmerking voor de Nobelprijs voor Nutteloos Onderzoek. Voor de goede orde: die prijs bestaat echt. Ik zal eens aan een mij bekende Nijmeegse makelaar vragen of hij hiermee rekening houdt bij taxaties van de verkoopprijs van woningen. Hij zal vermoeden dat ik te lang zonder pet in de zon heb gezeten waardoor ik wartaal uitkraam. Nutteloos onderzoek is ook onderzoek. De onderzoekers komen namelijk ook tot de verrassende conclusie dat in Amsterdam minder boeren, vissers en boswachters wonen dan in andere steden. Ik heb niet gekeken hoe Nijmegen op dit punt scoort. Waarom zou ik? Want als deze onnozele zaken bijdragen aan de Woonaantrekkelijkheidsindex dan zal Nijmegen volgend jaar flink gestegen zijn in de ranglijst. In Ressen opent binnenkort namelijk de allergrootste Hornbach van Nederland met 120.000 artikelen in de schappen. Dan praat je nog eens ergens over. Daar kan geen boer, visser of boswachter tegenop. Het heeft bijna tien jaar geduurd, maar het gaat er nu eindelijk van komen. In 2015 werd al gesproken over de komst van Hornbach naar Ressen. Winkeliers in de binnenstad schreeuwden moord en brand, want dit was oneerlijke concurrentie. Inge van Dijk, toenmalig fractievoorzitter van de VVD, vond de Energieweg daarom een geschiktere locatie. Een opmerkelijke interpretatie van de stadsplattegrond. Wethouder Bert Velthuis garandeerde dat Hornbach geen spullen ging verkopen die ook in de binnenstad te koop zouden zijn. Hij zou daar persoonlijk op toezien verklaarde hij in de Gelderlander. GroenLinks ging destijds akkoord met de plannen van Hornbach onder de voorwaarde dat er een boomgaard op het dak zou komen.
Binnenkort loopt Bert Velthuis met een lijst met 120.000 artikelen door de binnenstad om te kijken of er sprake is van oneerlijke concurrentie. De fractie van GroenLinks koopt bij Hornbach 1000 appel- en perenbomen en plant die op het dak. Deze vooruitzichten maken mij bijzonder vrolijk. Nijmegen stijgt met stip op de Woonaantrekkelijkheidsindex.
Over Vincent
Vincent Cantrijn is in 1951 geboren in Breda. Van 1969 tot 1975 studeerde hij sociale geografie/planologie in Nijmegen. Na zijn studie ging hij in Venlo wonen en werken. Vanuit Venlo werkte hij ook nog acht jaar als projectleider stadsvernieuwing in Eindhoven. In 1989 verhuisde hij met vrouw en kinderen terug naar Nijmegen. Door zijn werk in de stadsvernieuwing bij de gemeente en daarna bij Portaal Woonstichting kent hij Nijmegen van binnen en van buiten. Vanaf 2013 combineerde hij vroegpensioen met een zzp-bestaan als debatleider. Liefde voor Nijmegen en verwondering over politieke zaken lopen als een rode draad door zijn columns. En dat voor iemand die al 22 jaar met veel plezier in Wijchen woont. Nijmegen is voor hem letterlijk en figuurlijk nooit ver weg.
Lees ook
Terugbladeren: Wat zijn de plannen voor de binnenstad van Nijmegen
Zo ziet de nieuwe westentree van station Nijmegen eruit