College Nijmegen past parkeerplan binnenstad aan na kritiek bewoners en ondernemers
NIJMEGEN – Het college van Nijmegen heeft het parkeerplan voor de binnenstad aangepast na kritiek van bewoners en ondernemers. Straatparkeren blijft nog vijf jaar mogelijk voor huidige vergunninghouders, terwijl ondernemers vanaf 2026 verplicht in parkeergarages moeten parkeren. De gemeente gaat in gesprek met betrokkenen over verdere invulling.
Het college streeft ernaar om de binnenstad van Nijmegen autoluwer te maken, maar kiest nu voor een overgangsperiode van vijf jaar in vergunningenzone B. Bewoners die momenteel een parkeervergunning hebben, kunnen deze blijven verlengen, maar er komen geen nieuwe vergunningen meer bij. Bewoners op de wachtlijst krijgen geen vergunning meer. Het college wil hiermee het aantal parkeervergunningen geleidelijk laten afnemen.
Parkeergarage aantrekkelijker maken
Tegelijkertijd werkt de gemeente aan plannen om het gebruik van parkeergarages financieel aantrekkelijker te maken. Hoe eerder bewoners overstappen naar de garages, hoe meer ze besparen. Ondernemers met parkeervergunningen moeten vanaf 1 januari 2026 verplicht gebruikmaken van parkeergarages. De gemeente maakt daarbij maatwerkafspraken met organisaties zoals het hospice.
Het college erkent dat ondernemers behoefte hebben aan toegang tot hun panden, bijvoorbeeld voor laden en lossen. Hoewel de meeste ondernemers uit de voeten kunnen met venstertijden, zijn er ook uitzonderingen die nader onderzoek vereisen. De gemeente gaat deze logistieke uitdagingen verder uitwerken.
Lees verder onder de afbeelding
foto: Ien Media
Klankbordgroep voor participatie
Om zorgen en suggesties van bewoners en ondernemers beter in beeld te krijgen, stelt de gemeente een klankbordgroep in. Hierin wordt onder andere gesproken over het ontwerp van vrijgekomen ruimte, oplossingen voor ondernemers en de toegankelijkheid van de binnenstad voor mindervaliden. Volgens het college is dit een belangrijke stap om draagvlak te vergroten.
Oppositie bezorgd en kritisch
De politieke reacties op de aanpassing zijn verdeeld. VVD-raadslid Niek Kraut is kritisch, maar noemt het uitstel een stap in de goede richting: „Voor nu zijn we blij dat het college terugkomt op het foutieve besluit om parkeren onmogelijk te maken en bereid is naar bewoners te luisteren. We hopen op afstel in plaats van uitstel. Daar zal de VVD zich voor inzetten.” Kraut pleit daarnaast voor een debat met het college om te onderzoeken hoe het oorspronkelijke plan kon ontsporen.
De VVD overweegt daarnaast een motie in te dienen, samen met het CDA, SP, GewoonNijmegen.nu en ODV. In de motie wordt het college opgeroepen alle voorbereidingen om straatparkeren te verbieden te staken, bewoners vanaf nu actief te betrekken bij de besluitvorming en pas met een nieuw voorstel te komen na gedegen participatie. Volgens de indieners is het belangrijk dat alle belangen zorgvuldig worden afgewogen.
CDA-fractievoorzitter Marjolijn Mijling spreekt van een „halve oplossing” en roept op tot een beter participatietraject. „Het lijkt alsof het college eindelijk, na veel media-aandacht en vragen vanuit de raad, de bewoners iets serieuzer neemt. Dit is echter wel maar een halve oplossing en wat ons betreft dient het college alsnog een gedegen participatietraject uit te voeren en aan de hand van die resultaten met een nieuw voorstel naar ons als raad te komen. Het college denkt met deze tussenoplossing de boel te sussen, maar het blijft een feit dat bewoners niet behoorlijk zijn gehoord zoals afgesproken.”
De gemeenteraad zal de aangepaste plannen en het verdere participatieproces nauwlettend blijven volgen. Ondertussen werkt het college aan de uitwerking van de voorgestelde maatregelen en vervolggesprekken met bewoners en ondernemers.
PS: Geniet je van Ien, de podcast?
Overweeg dan om ons te steunen met een kleine donatie. Dat kan eenmalig of maandelijks. Zo kunnen we blijven groeien zonder vervelende advertenties!